ЗАВДАННЯ КУРСУ. РОЗПОДІЛ ГОДИН


Згідно з Національною доктриною розвитку освіти України у ХХІ ст. заклади освіти вирішують важливе соціальне завдання – відтворення продуктивних сил країни і розвиток духовної культури суспільства. Модернізація вищої освіти в Україні передбачає:
-         реалізація завдання щодо гуманізації освітянського процесу, забезпечення студентами можливостей опанування скарбами національної та загальнолюдської культури.
Методика розвитку мовлення  є однією з провідних дисциплін у підготовці фахівців. Ознакою будь-якої держави та нації є рідна мова.  Рівень розвитку рідної мови відображує рівень культури та духовного розвитку нації. Оволодіння нею як засобом пізнання і способом людського  спілкування є найголовнішим досягненням дошкільного дитинства.
Мета вивчення дисципліни є  опанування рідною мовою в дошкільному віці, засвоєння літературних норм, культури мовлення і культури спілкування рідною мовою в дошкільному віці, засвоєння літературних норм, культури мовлення і культури спілкування рідною мовою, оволодіння педагогом – дошкільником системою методів і прийомів апробованих на практиці як головною умовою форм усного мовлення.
   
 Завдання:
-         розробка  на науково-педагогічній основі єдиної системи мовленнєвого розвитку дітей від народження до семи років;
-         апробація найефективніших засобів, методів і прийомів розвитку мови дітей діагностичних та корекційних методик мовного розвитку дітей;
-         встановлення зв’язку теорії  з практикою та збагачення практики новими науковими відкриттями;
-         узагальнення та розповсюдження передового педагогічного досвіду роботи з вивчення рідної мови в дошкільних закладах України;
-         нагромадження студентів науковими знаннями, їх продукуванню, передавання цих знань для забезпечення спадкоємності дослідницьких традицій;
-         формування професійно-мовленнєвої готовності майбутнього вихователя ДНЗ до навчання дітей рідної мови.
У результаті вивчення навчальної дисципліни студент зобов’язаний оволодіти ключовими та  предметними компетентностями:
ü науково-філософські, психологічні, природничі засади процесу навчання рідної мови у дошкільному закладі;
ü одиниці мови та правила їх поєднання;
ü варіативні технології розвитку мовлення і навчання рідної мови ( від народження до 6 років);
ü діагностичні методики оцінювання навчально-мовленнєвої діяльності дітей;
ü проектно-прогностичні методики щодо планування різних видів роботи з розвитку мовлення:  у різних вікових групах із дітьми  різних категорій (обдаровані діти, з тимчасовими затримками мовленнєвого розвитку, з мовленнєвими вадами – «інклюзивні».
ü спілкуватися українською мовою у різноманітних  ситуаціях навчально- мовленнєвої  діяльності з урахуванням соціальних норм поведінки;
ü орієнтуватися у нормативних освітянських документах і керуватися провідними положеннями у професіональній діяльності, зокрема Базовим компонентом дошкільної освіти, Базовою і тематичними програмами та навчально-методичними посібниками з розвитку мовленням на різних етапах дошкільного періоду;
ü організувати ефективне навчання мови, налагоджувати зворотний зв'язок  конкретизувати навчальні цілі і на цій основі вдосконалювати процес навчання дітей мови;
ü застосовувати на практиці основні положення методичної науки про навчання дітей мові;
ü підготувати дітей до школи за компонентами;знання про навколишню дійсність, змістова сторона мовлення, рівень розвитку мовленнєвих навичок (достатній словник, правильна звуковимова, граматична правильність мовлення, діалогічне і монологічне мовлення), висока мовленнєва активність дітей, якість мовленнєвих відповідей, оволодіння елементарними оцінно-контрольними діями у сфері мовленнєвої діяльності.

3. Програма навчальної дисципліни
«Методика розвитку мовлення і навчання елементів грамоти»
4 семестр
Модуль І. Теоретично-методологічні засади та зміст розвитку мови.
Тема 1. Предмет і завдання курсу Філософські, природничі, психологічні основи методики.
Тема 2. Лінгводидактичні основи методики розвитку мовлення.
Тема 3. Закономірності та принципи навчання дітей рідної мови.
Тема 4. Сучасний етап розвитку лінгводидатки в Україні.
Тема 5.  Контроль модуля 1.

Модуль 2. Завдання, зміст, форми і засоби навчання дітей рідної мови в ДНЗ.
Тема1. Завдання з розвитку мови дітей. Мова вихователя – засіб навчання дітей рідної мови.
Тема 2. Зміст навчання дітей рідної мови. Робота з програмами.
Тема 3. « Базовий компонент дошкільної освіти». Базисний компонент мовленнєвого розвитку дитини - дошкільника.
Тема 4. Форми навчання рідної мови. Засоби здійснення програми з розвитку мови.
Тема 5.  Моделювання ситуацій проведення занять з розвитку мови та ознайомлення з навколишнім, з художньою літературою відповідно до мети і структури.
Тема6. Контроль модуля 2.

Модуль 3. Методи і прийоми навчання дітей рідної мови.
Тема 1. Методи і прийоми навчання дітей рідної мови. Характеристика, особливості.
Тема2. Порівняння різних класифікацій методів і прийомів в роботі.
Тема3.  Умови успішного розвитку мови дітей.
Тема 4. Контроль модуля 3.

Модуль 4. Методика виховання звукової культури мови.
Тема1. Закономірності засвоєння звука дитиною поняття звукової культури мовлення.
Тема2. Особливості звуковимови дітей в різних вікових групах. Методика вихованні звукової культури мовлення.
Тема3.Складання конспекту тематичного заняття.
Тема4. Контроль модуля 4.

Модуль 5. Методика словникової роботи та ознайомлення дітей з явищами навколишнього життя.
Тема 1. Особливості   засвоєння слова у дошкільному віці. Завдання і зміст словникової роботи в різних вікових групах дошкільного закладу.
Тема2. Методика розвитку словника дітей дошкільного віку.
Тема3. Розробка конспектів занять:
а) по знайомленню дітей з якостями,властивостями предметів:
б) на узагальнення та класифікацію предметів;
в) обстеження предметів;
г) екскурсій, екскурсій-оглядів.
Тема 4. Контроль модуля 5.

Модуль 6. Формування граматичної правильності мовлення у дітей.
Тема 1. Поняття граматичної будови мови. Закономірності засвоєння граматичних значень дітьми дошкільного віку.
Тема2.Шляхи формування граматичної правильності мови у дітей. Методи формування граматичної правильності мови. Заняття.
Тема3.Складання текстів дидактичних ігор, вправ на засвоєння дітьми різних граматичних форм (створення, словозміну, засвоєння ситуацій іх проведення.
Тема 4. Контроль модуля  6.

Модуль 7. Методика розвитку зв’язного мовлення у дітей
Тема 1. Поняття зв’язного  мовлення і розвиток мовних функцій навчання дітей  діалогічного мовлення.
Тема2. Методика навчання дітей монологічного мовлення. Характеристика методів і прийомів навчання дітей монологічного мовлення. Види дитячих розповідей.
Тема3. Навчання дітей розповіді за картинами, іграшками, предметами. Методика навчання дітей переказу літературного твору.
Тема 4 Методика навчання дітей розповіді з власного досвіду. Стимулювання словесної творчості до навчання дітей творчої розповіді.
Тема 5. Контроль модуля 7.

Модуль 8. Навчання грамоти.
Тема1.Дидактичний та навчальний матеріал для організації роботи вихователя з навчання грамоті
Тема2. Ознайомлення дітей дошкільного віку з термінами: речення, наголос.
Методика навчання ділення слів на склади.
Тема3. Методика навчання звуковому аналізу слів.
Тема4. Методика навчання читанню, підготовка руки дитини до письма.
Тема5. Складання конспектів занять з підготовки дітей грамоті. Моделювання ситуацій їх проведення.
Тема 6.Контроль модуля  №8.

Комментариев нет:

Отправить комментарий